Mých pět důvodů k návštěvě Barcelony

6. května 2012 v 12:00 |  Mých 5 důvodů...
Po Barceloně jsem toužila několik let, ale když jsme cestu konečně zorganizovali, neměla jsem nakonec moc chuti jet, nejen kvůli starostem, které jsem tady nastínila v jednom z minulých článků, ale i proto, že cestě předcházely nejdříve problémy s letenkou (ČSA náš nedělní let zrušilo a nutilo nás buď připlatit si za let v pondělí další čtyři tisíce za osobu, nebo celou cestu zrušit - když jsem asertivně trvala na svém, že chci letět v uvedený den a bez příplatku, nakonec nám zařídili, že jsme letěli s Lufthansou, bez příplatku a v neděli), potom s nemocí Báry (chytila týden před odjezdem kampylobakterii, kdo to zažil, ví o co jde, kdo ne, může být rád).
Výlet už mě proto mohl překvapit jen příjemně - a to se taky stalo. I počasí vyšlo skvěle, zatímco v Praze bylo vedro, my jsme měli kolem 16 - 18 stupňů, ale nádherně slunečno - na chození po městě počasí jako dělané. Určitě bych se do Barcelony chtěla ještě jednou vrátit a klidně i na delší dobu.

Důvod první: Antonio Gaudì
Nedá se nic dělat, Gaudì je Barcelona a Barcelona je Gaudì. Jeho fantasmagorická architektura (nemyslím to nijak pejorativně) vykukuje z mnoha rohů a prostě ji v Barceloně nemůžeme minout, ani kdybychom za ní nešli cíleně. Což my jsme ale šli.

Katedrála Sagrada Família je Gaudìho nejznámější stavba. Jejího dokončení se nedočkal. Kostel začal stavět v roce 1882, jeho dokončení se předpokládá kolem roku 2030.

Gaudìho vrcholné dílo zvenku pořád ještě připomíná rozestavěný hrad z písku

Uvnitř není rozestavěnost kostela tak znát a člověk s úžasem vnímá jen ten ohromný prostor a světlo

Detail stropu

Park Güell - druhé nejznámější Gaudìho dílo. Park na severu města, plný pozoruhodných staveb, objektů a soch.

Casa Batlló - jeden z domů, na nichž se Gaudì podepsal. Stojí v centru a je plný úžasných detailů jak zvenku, tak uvnitř.

Casa Güell - stojí v blízkosti hlavní třídy La Rambla a udivuje kovovými detaily

Důvod druhý: čtvrť Barrio Gótico
Staré středověké jádro Barcelony. Kostely a kláštery, vznešené paláce, klidné a stinné dvory a tichá patia. Okna s tepanými mřížemi, plastická výzdoba zdí a vyřezávané okenice, ale také křivolaké, temné a tajemné uličky a skrytá náměstíčka, čtvrť s pozoruhodnými architektonickými památkami, kudy se sice valí davy turistů do prastaré katedrály sv. Eulálie, ale kde se v uličce hned vedle bojíte. Špinavé dvorky, oprýskaná průčelí, slepá okna a tmavá schodiště. Nepřívětivé stařenky, které vám neodpoví na pozdrav, ušmudlané děti a podivné typy, které vás nutí přitáhnout si blíž k tělu kabelku s peněženkou, schovat foťák a zrychlit krok.

Dvůr kláštera Sant Pau de Camp

Ulička v centru

Interiér katedrály Sv. Eulálie. Je zvláštní, že tady, v superkatolické zemi, se dochovalo lektorium, přepážka mezi chórem a lodí, která byla z katolických kostelů odstraňována po Tridentském koncilu a kterou v našich kostelích už zřejmě nikde nenajdeme.

Dvůr staré nemocnice Santa Creu

Důvod třetí: moře
Až se narodím podruhé, určitě to musí být ve městě, které má moře, nejraději přímo v centru jako Barcelona. Představte si, že byste Na Františku místo náplavky narazili na širokou písečnou pláž.

Důvod čtvrtý: Caixa Forum
Barcelona je plná památek a umění. Národní katalánské muzeum s exponáty od gotiky po současnost, Picassovo muzeum plné skvostů a Nadace Joana Miró s jeho odkazem, který věnoval svému rodnému městu. Nejvíc mě uchvátilo Caixa Forum, galerie, kde v jedné části můžete do 24. června vidět nádherně sestavenou výstavu věnovanou Goyovi, a v dalším křídle do 20. května plátna a kresby Eugena Delacroixe. To vše zarámované do ohromné budovy staré textilní továrny postavené z červených cihel, při rekonstrukci doplněné bílými moderními plochami. Vstup zdarma.

Důvod pátý: Montjuic
Největší park v Barceloně leží na úbočích hory Montjuic. Na vrchol můžete lanovkou, ale taky po svých přes nádherně udržované zahrady. Na vrcholku na vás čeká středověká pevnost s dechberoucím výhledem na město a přístav. Na úpatí stojí Olympijský stadion.

Jako další půldůvod bych mohla ještě uvést jídlo a pití. Půl důvodu jen proto, že z restaurací, kaváren a barů nemám žádnou fotku, Bára se za mě styděla, prý je to buranské, fotit jídlo v restauraci, tak jsem jí nechtěla působit traumata a komplexy :-) Skvělé snídaně v kavárně na rohu s nepřeberným výběrem pečiva, obědy v přístavu, paellu, tapas, ovoce a sangríu ve velkých sklenicích si proto musíte představit jen ve své fantazii, včetně atmosféry lokálu plného lidí. Snažili jsme se jíst tam, kde bylo hodně místních a vyplatilo se to, nenarazili jsme na nic, co by nám nechutnalo nebo co by, nedej bože, vypadalo podezřele (i když se to na nás občas z talíře dívalo vyčítavýma očima). Na takových místech by člověk rozhodně neřekl, že Španělsko stojí na kraji krize. Neřekl by to ani v obchodech, nacpaných až po strop zbožím i nakupujícími. Jako všude jinde, i tady je mnohem levněji než u nás. Hlavně hadříky a botičky, dámy.