Sady Na Skalce

15. srpna 2016 v 12:00 |  Praha 5
Je to snad nejskrytější park v Praze, aspoň pro ty, kdo nebydlí v jeho smíchovském okolí. Je ale tak půvabný, že určitě stojí za to se probojovat přes děsivý dopravní uzel Na Knížecí, vyběhnout kousek do kopce a do parku se podívat. Najdeme ho mezi ulicemi Kováků, Bieblovou, Na Skalce a Ostrovského.

To nejzajímavější v nedávno zrekonstruovaném parku je určitě jezírko s ostrůvky, nad kterým se tyčí nízká skála jako pozůstatek dřívějšího lomu. Nad ní stojí litinový altánek.

Obelisk v blízkosti jezírka připomíná, že park nechal na svém pozemku vybudovat rytíř Daubek, který ho věnoval v roce 1894 tehdy ještě samostatnému městu Smíchovu (ten byl k Praze připojen až v roce 1922). Úpravu parku provedl v roce 1890 František Thomayer.

Nově zrekonstruovaný altánek pochází z konce 19. století a nechala ho tady, na nejvyšším místě parku, postavit smíchovská obec.
Přímo v podzemí parku, pod strmým kopcem směrem k ulici Kováků, je umístěný první smíchovský vodojem.

Z ulice Ostrovského vede do parku schodiště, nad kterým stojí ve výšce socha Mladého bojovníka z 60. let 20. století. Jeho autorkou je sochařka Taťána Konstantinová.
Právě v těchto místech, kudy dnes vedou schody, stávala dávno zaniklá usedlost Skalka, jehož zahradu dnešní park tvořil.

Vzhledem k tomu, že park leží na vyvýšeném místě, jsou z něj zajímavé výhledy do okolí - například na nové kancelářské budovy se skleněnou věží v Radlické ulici. V dálce na kopci dohlédneme až na Petřínskou rozhlednu. Z parku vidíme také některé hezké domy v jeho okolí. Ostatně, do okolních ulic se podíváme někdy příště.

Komentáře

1 mia mia | 15. srpna 2016 v 12:56 | Reagovat

Já jsem využila autobus MHD z Knížecí, vystoupila jsem v ul. Na Václavce , kde je mj. vzorně opravená smíchovská vodárna,  prošla jsem se na Paví vrch ke Krulišově vile. Poté jsem sestoupila kolem Santošky,spojené s Henrietou Sonttagovou, ul. Na Doubkové - mj.krásná vila  Lešehradeum , pak sady Na Skalce a skončila jsem opět na Knížecí. K vidění je toho tu mnoho. Navíc dva blízké kostely, pomník Milady Horákové, Nikolajka, ul. Na Václavce - vily a pak vyjet na Malvazinky, které jsem objevila také díky Vám. Opravdu mnoho námětů k vycházkám čerpám právě z Vašeho blogu. Srdečný dík.

2 Jarka Jarka | E-mail | 15. srpna 2016 v 13:42 | Reagovat

Jééé, to je pěkný, bydlela jsem Na pláni, takže park znám, ale dnes je hezčí .... a zajímavých a hezkých věcí k vidění je v okolí hodně .. tak se moc těším a díky , díky  !! ☼
Jarka

3 Pavla Pavla | 15. srpna 2016 v 16:21 | Reagovat

Teda,ten park je opravdu moc pěkný,vůbec jsem neměla tušení,že na Smíchově něco takového je.Courám po Praze často,ale pravda je,že spíš Malou Stranou a  místy na druhém vltavském břehu.Díky za tento web.

4 rejcka rejcka | 15. srpna 2016 v 17:22 | Reagovat

To je opravdu krásný sad, vůbec jsem o něm nevěděla. Rytíř Daubek má něco společného s manželem Jarmily Novotné?
Děkuji za krásné zážitky. A blahopřeji k svátku:-)

5 David David | E-mail | 16. srpna 2016 v 17:37 | Reagovat

[4]: Ano. Byl to synovec dědečka manžela Jarmily Novotné :) a jmenoval se Eduard Daubek mladší.

6 Praga magica Praga magica | E-mail | Web | 17. srpna 2016 v 0:18 | Reagovat

[1]:Mio, děkuji za komentář a za podrobný popis, jako byste věděla, kudy jsem minule chodila :-)

7 Praga magica Praga magica | E-mail | Web | 17. srpna 2016 v 0:20 | Reagovat

[2]: Jarko, park je po rekonstrukci, takže opravdu vypadá líp, než dřív.

8 Praga magica Praga magica | E-mail | Web | 17. srpna 2016 v 0:22 | Reagovat

[3]: Pavlo, tahle část Smíchova je za Andělem tak skrytá, že snad nikoho nenapadne jít tam dobrovolně na procházku :-)

9 Praga magica Praga magica | E-mail | Web | 17. srpna 2016 v 0:26 | Reagovat

[4]: Jitko, děkuji za komentář i za přání. David Vám to příbuzenství dole už popsal, já jsem si při psaní na tu liteňskou větev Doubků nevzpomněla, nespojila jsem si je, takže děkuji za připomenutí:-)

10 Praga magica Praga magica | E-mail | Web | 17. srpna 2016 v 0:26 | Reagovat

[5]: Davide, děkuji, byl jste rychlejší:-)

11 jana jana | E-mail | 17. srpna 2016 v 23:08 | Reagovat

Ani jsem park nemohla poznat, jen ten pavilonek mne ujistil, že jsem tam už někdy byla.

12 Výlety a procházky Výlety a procházky | E-mail | Web | 28. srpna 2016 v 0:48 | Reagovat

Už se sem dlouho chystám a teď je to ještě lákavější :)

13 praga-magica praga-magica | 30. srpna 2016 v 1:15 | Reagovat

[12]: Bude se Vám tam určitě líbit a já se na to pak ráda podívám na Vašem blogu :-)

14 rejcka rejcka | 4. září 2016 v 22:48 | Reagovat

[5]:Děkuji velmi pěkně

15 Ludmila Jarova Ludmila Jarova | E-mail | 18. března 2017 v 18:18 | Reagovat

V tomto krasnem parku jsem prozila krasne detstvi od r.1950 do r.1966.Bydlela jsem v ulici Kovaku.Ziji nyni v Hradci Kralove a jsem moc rada ze byl park tak krasne upraven.Moje draha kamaradka mne o parku napsala.L.Jarova drive Šanderova

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.