Brána nenávratna

25. července 2017 v 12:00 |  Praha 7
Nádraží Praha-Bubny, která leží na trati z Prahy do Kladna, už dávno neslouží svému původnímu účelu, přestože zde pořád ještě staví vlaky. Ty však míří z Prahy do Kralup a patří pod zastávku Praha-Holešovice, která má v tomto rozsáhlém prostoru kolejí také svoje místo.
Budova nádraží byla postavená v roce 1923 a jeho součástí se stalo depo, opravny a výtopna.




Staré budovy nádraží, dílen a výtopny, které od roku 2000 přestaly vykonávat svoji funkci, byly v roce 2004 prohlášeny kulturní památkou, ochrana však byla čtyři roky na to zrušena a chráněna zůstala jen nádražní vodárna. Areál byl v roce 2006 prodán s tím, že zde do deseti let bude postaven obytný, kancelářský a zábavní komplex; to, jak se zdá, zatím nevyšlo. Developer, který si prosadil zrušení památkové ochrany, začal však na podzim 2015 i přes protesty veřejnosti a samotné Prahy 7 s demolicí dříve památkově chráněných dílen, stojících podél Argentinské ulice.




Stará budova nádraží se mezitím stala památníkem. Jsou zde připomínány stovky lidí, především Židů, kteří poté, co prošli shromaždištěm na místě, kde dnes stojí Parhotel, odtud odjížděli do Terezína a Lodže a poté končili v koncentračních táborech. Pod názvem Památník ticha ho spravuje Památník Šoa, který zde pořádá různé kulturní a vzpomínkové akce, divadlení představení a přednášky.
Nádraží je ve stavu, který snad pamatuje ještě 50. a 60. léta, s oprýskanou omítkou, čekárnou s okénky pokladny a starým vybavením.


















V areálu nádraží, těsně při vchodu z Bubenské ulice, stojí památník, připomínající oběti, které tudy prošly. Jeho autorem je sochař Aleš Veselý, který využil motiv železniční koleje k vytvoření brány, vedoucí do nebe. Současně připomíná motiv starozákonního Jákobova žebříku.
Sochařský objekt byl odhalen 9. března 2015, jen několik měsíců před smrtí Aleše Veselého v prosinci téhož roku.
















 


Komentáře

1 Čerf Čerf | E-mail | Web | 26. července 2017 v 0:06 | Reagovat

Ten památník se mi moc líbí svou mnohačetnou symbolikou. A popravdě, starším nádražím dávám určitě přednost před areály modernizovaných stanic, které jsou skrznaskrz vybetonované do téměř jednotného tvaru.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama